Forum - Topic

Onderwerp: Marquee - Hulp & Uitleg

Steventje
Site Admin
Gepost op 15-07-2009 om 19:19u
Hier onder leg ik jou in mijn eigen woorden duidelijk uit wat MARQUEE nu echt in houdt. Een ander woord voor een marquee is een lichtkrant!

Met het MARQUEE element wordt een lichtkrant in een document opgenomen.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE> </MARQUEE>

De tekst welke door het MARQUEE element is ingesloten, schuift geleidelijk door de lichtkrant.
Wanneer het WIDTH attribuut niet is opgenomen, neemt het de hele breedte van het element waarin het zich bevindt in beslag. Een uitzondering geldt wanneer MARQUEE is opgenomen in een TD element, waarvoor ook het WIDTH attribuut niet is opgenomen. In dat geval wordt de breedte bepaald door de cel met de grootste inhoud in dezelfde kolom.

--

Het BEHAVIOR attribuut legt vast hoe de tekst door de lichtkrant beweegt.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE BEHAVIOR="waarde"> </MARQUEE>

De volgende waarden kunnen gebruikt worden:

scroll: de tekst in de lichtkrant komt aan de ene kant op, verschuift naar de andere kant, verdwijnt daar geleidelijk weer (dit is de standaardwaarde)
slide: de tekst in de lichtkrant komt aan de ene kant op, verschuift naar de andere kant en blijft daar stilstaan
alternate: de tekst schuift binnen de lichtkrant heen en weer.

Het BGCOLOR attribuut bepaalt de achtergrondkleur van de lichtkrant.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE BGCOLOR="waarde"> </MARQUEE>

Mogelijke waarden zijn een kleurnaam en een RGB-waarde.

Het DIRECTION attribuut bepaalt in welke richting de tekst in de lichtkrant beweegt.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE DIRECTION="waarde"> </MARQUEE>

De volgende waarden kunnen gebruikt worden:
left: de tekst van de lichtkrant beweegt van rechts naar links (dit is de standaardwaarde)
right: de tekst van de lichtkrant beweegt van links naar rechts.
up: de tekst van de lichtkrant beweegt van beneden naar boven.
down: de tekst van de lichtkrant beweegt van boven naar beneden.

Het HEIGHT attribuut bepaalt de hoogte van de lichtkrant.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE HEIGHT="waarde"> </MARQUEE>

De waarde is een getal dat de hoogte in pixels aangeeft, of een percentage dat de hoogte ten opzichte van de totale venster- of framehoogte vastlegt.

Het LOOP attribuut bepaalt hoe vaak de tekst door de lichtkrant moet schuiven.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE LOOP="waarde"> </MARQUEE>

De waarde is een getal. Indien het LOOP attribuut niet wordt gebruikt, of voor de waarde -1 wordt opgenomen, dan blijft de tekst in de lichtkrant continue doorlopen.

Met het SCROLLAMOUNT attribuut wordt vastgelegd hoeveel de tekst bij elke beweging moet verschuiven.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE SCROLLAMOUNT="waarde"> </MARQUEE>

De waarde is een getal dat de verschuiving in pixels aangeeft.

Met het SCROLLDELAY attribuut wordt vastgelegd om de hoeveel tijd de tekst in de lichtkrant een stukje moet verschuiven.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE SCROLLDELAY="waarde"> </MARQUEE>

De waarde is een getal dat de verschuiving in milliseconden aangeeft.

Met het TRUESPEED attribuut kan bepaald worden dat het exacte, via het SCROLLDELAY attribuut bepaalde, aantal milliseconden moet worden aangehouden bij het bewegen van de lichtkrant. Zonder dit attribuut worden waarden van 59ms of minder door Microsoft Internet Explorer afgerond op 60ms.
De opbouw is:

Html code:
1
<MARQUEE SCROLLDELAY="waarde" TRUESPEED> </MARQUEE>

Het WIDTH attribuut bepaalt de breedte van de lichtkrant.
De opbouw is:

<MARQUEE WIDTH="waarde"> </MARQUEE>

De waarde is een getal dat de breedte in pixels aangeeft, of een percentage dat de breedte ten opzichte van de totale venster- of framebreedte vastlegt. De standaardwaarde is de totale beschikbare breedte.

Je kan bijv ook je tekst laten stoppen, als je met je muis er over heen gaat...

Ik zal nog wat dieper in de stof gaan voor de wat gevorderde... + dit is gelijk een voorbeeldje!

<marquee direction="left" onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()" scrollamount="3" scrolldelay="50">HIER KOMT JE TEKST</marquee>

Zoals we net geleerd hebben direction left houdt in dat de tekst naar links schuift.. de scrollamount houdt het volgende in:
Simpel weg hoe snel de tekst beweegt!
Voor de scroll delay geldt zoals net geleerd ongeveer het zelfde..

Beide gebruik je dus voor de snelheid...

Maar wat hebben we nu ingevoegd?
[onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()"
Wat houdt deze code in ?
Wanneer je met je muis over de tekst gaat blijft de tekst stil staan
Wanneer je je muis er weer vanaf haalt zal hij vervolgens verder lopen.

Hopelijk snappen jullie er iets van, als het niet zo is mag je mij vrij blijvend een berichtje sturen en zal ik je verder helpen!

( hier een code van een standaard marquee, deze heb ik met willekeurig waardes ingevult!)

<MARQUEE BEHAVIOR="scroll" BGCOLOR="#000000" DIRECTION="left" HEIGHT="20%" LOOP="5" width="100%" SCROLLAMOUNT="3" SCROLLDELAY="500" TRUESPEED></MARQUEE>

De achtergrond kleur van deze marquee zou zwart zijn, hij zou van rechts naar links gaan, de hoogte staat op 20 % van het totaal beeld… de loop laat zien hoe vaak, je tekst van rechts naar links loopt, de width code laat zien hoe breed je marquee is, in dit geval is het 100% dus de gehele breedte van je venster.. De scroll amount is 3 dit wil dus de snelheid zeggen, hoe hoger je getal is hoe sneller het gaat… De delay laat de vertraging zien in milliseconden, de waarde 500 in dit geval is dus een halve seconde! De TRUESPEED code zorgt dat je tijd exact uitgevoerd word.. vul je bijv 498 in, dan word door I.E je snelheid afgerond naar boven, wanneer je de truespeed er bij in voert gebeurt dit niet. Dan word jou gegeven waarde echt uitgevoerd!

Dit is een voorbeeld van een standaard marquee! Je kan ook meerdere atributen er uit laten indien je deze niet wilt gebruiken, de loop bijv, zo blijft je tekst oneindig doorlopen… de scrollDELAY, en de truespeed ook, de rest is wel handig om te gebruiken!!

Je kan maximaal 9 de code tag gebruiken, ik had hem 13 x nodig, jammer genoeg kan ik dus niet alles nog in code tags zetten. Zodra Klasje terug is of Tieske online is zal ik vragen of het limiet verhoogt kan worden!
Tot die tijd moet het maar zo!

!! Gebruik altijd kleine letters voor je tags, ik heb hier voor de duidelijkheid wel caps gebruikt !!
Reacties

Juuldeman
Topposter
Gepost op 20-07-2009 om 10:12u
Bedankt Steventje.

Damian1911
Forum king
Gepost op 24-02-2010 om 18:47u
Cool

Broodjepoep
Forum beginner
Gepost op 12-03-2010 om 17:01u